Транспорт

Транспорт в США - система засобів для перевезення пасажирів і вантажів в Сполучених Штатах Америки. У кожні історичні часи домінували свої види транспорту. В даний час основні перевезення здійснюються на автомобільному транспорті та авіацією. У декількох містах є метрополітен.

Мережа автострад
хайвей у США
Екскурс

В даний час в США існує високорозвинена і розгалужена транспортна система, що включає такі різноманітні види транспорту як автомобільний, повітряний, залізничний. Однак лише перші два види можна назвати основними, так як кількість перевезених ними людей у багато разів перевищує кількість пасажирів залізниць. Основний засіб пересування населення в більшості регіонів країни - особистий автотранспорт. Громадський транспорт, особливо поза великими містами, розвинений істотно слабкіше, ніж в Європі, хоча практично в будь-якому місті США є та чи інша форма громадського транспорту.

Швидкісний потяг
Acela Express в Бостоні

Крім того, у ряді міст існує поромне сполучення через водні масиви. США відносно наземних транспортних засобів - сама автомобільна держава в світі. Переважна частина американських міст і передмість створюється і розвивається з розрахунком на автомобілі та з урахуванням потреб автодорожнього транспорту. З розвитком автомобілів у Північній Америці популярність залізних доріг почала падати, a з побудовою всеосяжної мережі автомобільних доріг і швидкісних автотрас у 50-60-ті роки XX століття, залізничний транспорт втратив колись першорядні економічні позиції, і якщо продовжує приносити прибуток, то тільки у вантажних перевезеннях. На відміну від європейських держав, які вкладають гроші в залізничний транспорт нарівні з іншими видами, влада США зробили упор на автомобільний і повітряний транспорт, залишивши залізну дорогу в стороні.

Автобус в Нью-Йорку

У результаті приватні залізничні компанії почали втрачати прибуток на пасажирських перевезеннях, що призвело до різкого скорочення таких. Лише створення Конгресом в 1971 році напівдержавної корпорації Amtrak врятувало пасажирський залізничний транспорт в США від повного зникнення. Популярність поїздів дещо збільшилася за часів різкого підвищення цін на бензин в 1970е роки, і після атаки 11 вересня 2001 та наступного кризи авіатранспорту. Стихійні явища, такі як ураган "Катріна" в 2005 році і сильні снігопади в Колорадо в грудні 2006 року, в черговий раз показали наскільки важливу роль може зіграти залізничний транспорт у перевезенні людей при надзвичайних ситуаціях. Крім того, перевантаження автотрас і аеропортів незмінно викликає затримки. Всі ці фактори сприяють відродженню в американців інтересу до залізниці як додаткового способу пересування по країні.

Міський транспорт
Швидкісний трамвай в Хьюстоні
Компанії METROrail,
відкритий в 2004 році.

У деяких великих американських містах існують особливо розгалужені, що несуть щоденну велике навантаження системи громадського транспорту, представлені різними його видами. У ряді особливо великих міст є метрополітени. Найбільший і один з найстаріших метрополітенів - нью-йоркський. Наймолодші метрополітени на території самих США - Вашингтонський і Атлантського. Крім того, зовсім недавно відкрився метрополітен в Сан-Хуані ( Пуерто Ріко). Практично в кожному місті існує автобусне сполучення. Тролейбусне сполучення існує лише в п'яти містах США: Кембридж, Філадельфія, Сан-Франциско, Сіетл і Дейтон.

До другої половини XX століття в багатьох великих містах існувало трамвайне і, меншою мірою, тролейбусне сполучення. Однак протягом 50-их і 60-их років трамвайні і тролейбусні лінії у більшості міст були ліквідовані і замінені автобусами . Винятки становлять такі міста як Сан-Франциско, Філадельфія, Бостон, в яких дані види транспорту вдалося зберегти. У ряді американських міст спостерігається відродження трамвая, проте нові трамвайні лінії мають суттєві відмінності від традиційного трамвая. Сучасні швидкісні трамвайні лінії називаються легкорельсовому. Найбільш молоді легкорельсовому лінії - в Денвері і Міннеаполісі. У 2003 відкрилася лінія "Airtrain", що обслуговує нью-йоркський аеропорт ім.Кеннеді. Однак визначення трамвая або легкорельсовому транспорту до цієї лінії неприйнятно, через те, що вона проходить не по вулицях, а по відокремленим естакадах. До неї більше підходить визначення міні-метро.